Jak wysyłać E-DEKLARACJE ?

E-deklaracje to deklaracje przesyłane drogą elektroniczną. Wysyłanie dokumentów drogą tradycyjną zostało już znacznie ograniczone przez ustawodawcę, dlatego warto zastanowić się nad wysłaniem deklaracji drogą elektroniczną. Dowiedz się w jaki sposób wysyłać deklaracje drogą elektroniczną.

Dane o przykładzie

Sposób wysyłania e-deklaracji zademonstrowany zostanie na przykładzie deklaracji VAT-7. Inne formularze można wysyłać w analogiczny sposób.

Wymaganie wstępne

1. Podpis elektroniczny

Aby mieć możliwość wysyłania deklaracji drogą elektroniczną niezbędne jest posiadanie certyfikatu kwalifikowanego służącego do podpisywania dokumentów.

Taki zestaw do podpisywania dokumentów sprzedaje w Polsce kilka firm. Do największych z nich należy Certum Asseco.

Koszt takiego podpisu z rocznym okresem ważności wynosi około 330 zł brutto. Link do strony sklepu tutaj

Sterowniki do podpisu elektronicznego

Aby podpisem elektronicznym można było się posługiwać i podpisywać w e-deklaracje, należy najpierw poprawnie zainstalować odpowiednie oprogramowanie dostawcy.

2. Acrobat reader w wersji 10 / 11

Acrobat Reader to obecnie jedyny wspierający program do obsługi formularzy interaktywnych PDF Ministerstwa Finansów, niestety obsługa formularzy interaktywnych nie jest jednak wspierana na środowisku Mac.

Program można pobrać tutaj

3. Wtyczka e-deklaracje do Acrobat Readera

Wtyczka służąca do wysyłanie deklaracji drogą elektroniczną bezpośrednio z Acrobat Readera.

Wtyczkę można pobrać tutaj tutaj

4. Upoważnienie osób do składania podpisu elektronicznego

Aby można było podpisywać dokumenty w imieniu spółki należy złożyć do urzędu skarbowego odpowiednie umocowanie - UPL-1. Wzór wypełnienia takiego formularza jak też interaktywna wersja formularza została zamieszczona poniżej.

Warto złożyć ten formularz osobiście, bowiem jest duża szansa, że od razu zostanie on “wpisany do bazy danych Ministerstwa” i niemalże natychmiast będziemy mogli podpisywać dokumenty w imieniu spółki.

FORMULARZ INTERAKTYWNY UPL-1

WZÓR WYPEŁNIANIA UPL-1

Procedura generowania e-deklaracji

Procedura importu e-deklaracji

W przypadku nowej wersji programu adobe, import danych został zaprezentowany poniżej.

Najpierw generujemy i zapisujemy delarację na naszym komputerze.

Następnie pobieramy formularz interaktywny ze strony Ministerstwa Finansów.

Teraz otwieramy pobrany formularz interaktywny. Wybieramy "Edycja -> opcje formularza -> importuj dane".


Następnie odszukujemy zapisany wygenerowany z Fakturomanii formularz VAT-7 w formacie XML.

Klikamy otwórz.

Dane powinny zostać zimportowane do formularza, po tym, możemy przystąpić do wysyłki deklaracji.

Procedura wysyłania e-deklaracji

Procedura wysyłania e-deklaracji została dokładnie opisana w instrukcji przygotowanej przez ministerstwo finansów. Informacje te znajdują się na stronach 26-41

PORADNIK WYSYŁANIE E-DEKLARACJI

W razie wątpliwości dotyczących wysyłania e-deklaracji zachęcamy do kontaktu.

Komentarze

comments powered by Disqus